W okresie od 17 października do 4 listopada na zaproszenie Stowarzyszenia Polskich Mediów odwiedziły Polskę dwie delegacje największych mediów chińskich.
Wizyta wysokiej rangi przedstawicieli prasy chińskiej w Polsce jest kontynuacją podpisania w czerwcu br. oświadczenia o ustanowieniu strategicznego partnerstwa na szczeblu dyplomatycznym i gospodarczym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę i przewodniczącego ChRL Xi Jinpinga.
W Warszawie obie delegacje zostały przyjęte w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi z ministrem Krzysztofem Jurgielem na czele. Tematem rozmów była promocja polskiego rolnictwa i jego produktów w Chinach oraz zagadnienia bezpieczeństwa żywności. Dziennikarze potwierdzili, że znają bardzo dobrze „polskie jabłko” i nieobcy im jest temat promocji polskiej żywności w Chinach.
Pierwsza delegacja spotkała się z kierownictwem TVP, zapoznała się ze specyfiką nadawania programów w Polsce, zwiedziła także studia telewizyjne. Natomiast druga delegacja została przyjęta przez prezes Polskiego Radia SA, Barbarę Stanisławczyk – Żyła. Tematyką istotnie interesującą obie strony było nawiązanie ścisłej współpracy medialnej w zakresie wymiany programów i audycji muzycznych. Spotkanie to było można potraktować jako początek współpracy prowadzącej do podpisania umowy o współpracy PR SA z Sichuan Radio and Television.
Charakterystyka funkcjonowania prywatnych mediów lokalnych była tematem spotkań zorganizowanych w Żyrardowie przez Urząd Miasta, dzięki czemu dziennikarze chińscy poznali ich specyfikę na przykładzie pracy redakcji Życia Żyrardowa, Radia Fama, Głosu Żyrardowa i Okolic i redakcji dwumiesięcznika Żetka.
W Polskiej Organizacji Turystycznej spotkanie dotyczyło wymiany turystycznej i wzajemnej promocji materiałów informacyjnych. Gości mile zaskoczyła perfekcyjna prezentacja w języku chińskim i przekazanie przewodników w języku chińskim o Polsce wydanych przez POT.
W ramach programu poznawania urody Polski, jej krajobrazów i kultury, dziennikarze zwiedzili Muzeum w Żelazowej Woli z przepięknym parkiem krajobrazowym. Ponieważ wizyta drugiej grupy dziennikarskiej zbiegła się z datą Wszystkich Świętych, dziennikarze odwiedzili także cmentarz na Powązkach w tym grób rodziców Chopina i noblisty Władysława Reymonta. Była to pierwsza oficjalna wizyta dziennikarzy chińskich na zabytkowym cmentarzu w tym szczególnym dniu.
Największe tężnie świata, gród Kopernika i muzyka Chopina: pod tą wspólną kujawską marką prezentowały się 1 i 2 listopada Ciechocinek, Toruń i Szafarnia przedstawicielom czołowych chińskich mediów.
W dniach 1 i 2 listopada Ciechocinek gościł delegację prezesów chińskich mediów. Goście przyjechali do Ciechocinka na zaproszenie Stowarzyszenia Polskich Mediów, które w tym roku objęło patronatem obchody jubileuszowe 180-lecia Uzdrowiska, m.in. organizując w Ciechocinku XII Kongres Polskich Mediów.
Dziennikarze obejrzeli największe tężnie na świecie oraz unikatową warzelnię soli. W Villa Park mieli przyjemność skorzystać z solankowej kąpieli i masaży, a Klinika „Pod Tężniami” zaprosiła ich na kolację skomponowaną z najbardziej tradycyjnych polskich dań, wśród których była, rzecz jasna, kujawska gęsina.
Marcin Zajączkowski, przewodniczący Rady Miejskiej Ciechocinka a zarazem prezes Przedsiębiorstwa Uzdrowisko Ciechocinek SA zaprezentował, jak działa ciechocińska Fabryka Soli, której obchody 185-lecia przypadają w przyszłym roku. Burmistrz Ciechocinka, Leszek Dzierżewicz, pokazał Chińczykom coś, czego u siebie „jeszcze” nie posiadają: tężnie solankowe. Krzysztof Jarosz, prezes Komisji Zdrojowej, która współorganizowała pobyt chińskich dziennikarzy w Ciechocinku, przyjął deklarację dalszej współpracy pomiędzy lokalnymi sanatoriami a wizytującymi kurort dziennikarzami. Gospodarze otrzymali zapewnienie że chińskie media będą promowały uzdrowisko Ciechocinek jako polską markę w kategorii turystyki leczniczej.
W Toruniu goście zwiedzili starówkę, spotkali się też z prezydentem Michałem Zaleskim i dziennikarzami z lokalnych mediów.
– Nasze miasto zawsze szczyciło się otwartością na gości, także z zagranicy – zapewnił gości prezydent Torunia Michał Zaleski. – Zdajemy sobie sprawę, że nawet jeśli tylko drobna część Państwa odbiorców zainteresuje się naszym miastem, będą to tysiące osób.
Toruń zrobił na nas wielkie wrażenie, to piękne miasto, a postać Mikołaja Kopernika podnosi jego rangę i rozpoznawalność na świecie – stwierdził Yuanjie Tang, przewodniczący delegacji dziennikarzy chińskich. Informacje o Toruniu już pojawiły się w naszych mediach, będzie ich jeszcze więcej. Taki jest cel wizyty, niezależnie od zajmowanych funkcji jesteśmy tutaj jako dziennikarze – zapewnił.
Sukces organizacyjny tej wizyty przy organizacji przyjazdu delegacji na Kujawy został osiągnięty dzięki wielkiemu zaangażowaniu p. red. Teresy Kudyby (członkini SPM).
W drodze powrotnej do Warszawy dziennikarze skorzystali z zaproszenia Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni, gdzie wysłuchali koncertu najsłynniejszego w Chinach polskiego kompozytora, Fryderyka Chopina. Ostatni nocleg dziennikarzy miał miejsce w Serocku, w gościnnym Hotelu Pan Tadeusz, który zorganizował kolację pożegnalną.
Skład delegacji chińskich mediów:
- Prezes agencji prasowej Xinhua, Xinhua News Agency Anhui Branch – z siedzibą główną w Pekinie (odpowiednik PAP). Jest jedną z największych instytucji prasowych na świecie; dociera do niemal 120 milionów odbiorców. Posiada 180 biur w 160 krajach, zatrudnia ok. 75.000 dziennikarzy. Dostarcza wiadomości, zdjęcia i materiały wideo 24 godziny na dobę w 8 językach. Prowadzi również newsowy kanał telewizyjny.
- Prezes gazety rolniczej Farmers’ Daily – dziennika o dziennym nakładzie 700 tysięcy egzemplarzy i zasięgu ogólnokrajowym.
- Prezes Sichuan Radio and Television – syczuańskiego radia i telewizji, głównej sieci telewizyjnej w Chinach największej prowincji chińskiej (ok 100 mln mieszkańców).
- Dyrektor Jilin News.com – nowopowstałej w prowincji Jilin największej platformy internetowej.
- Zastępca Redaktora Naczelnego Guangming Daily – jednej z najbardziej popularnych gazet o nakładzie 820 tys. egz. dziennie, grupy posiadającej 2 gazety, 8 magazynów ilustrowanych i portalu internetowego odwiedzanego przez ok. 135 milionów użytkowników dziennie. Głównymi adresatami gazety są politycy i intelektualiści.
- Wiceprezes Liaoning Radio & TV Station – najbardziej wpływowej grupy medialnej w północno-wschodnich Chinach. Posiada 8 kanałów radiowych, 1 kanał satelitarny, 8 pasm lokalnych oraz ponad 40 cyfrowych plus telewizję internetową online.
- Prezes grupy prasowej Ningxia Daily Press Group – grupa posiada 5 gazet codziennych, dwa portale internetowe i nieznaną jeszcze w Polsce gazetę dostępną tylko w telefonie. Zatrudnia ponad 1200 dziennikarzy.
- Dyrektor Xinhua News Agency, Jilin Branch.
- Sekretarz Generalny Fujian Journalists Association.
- Wydawca i redaktor China Radio International, Polish Division – chińskiego radia międzynarodowego, działającego od 1941 roku, posiadającego ponad 90 stacji radiowych FM w 70 krajach. Codziennie transmituje ponad 2000 godzin programów w 61 językach. Audycje docierają do ponad 200 krajów i regionów świata. Od 2013 roku redakcja polska wydaje kwartalne czasopismo „Bursztyn” w języku chińskim i polskim. Czasopismo posiada 100 stron, wersja internetowa to http://bursztyn.cri.cn, zawiera informacje m.in. o gospodarce, społeczeństwie, kulturze, turystyce.
- Dyrektorzy departamentów europejskiego i azjatyckiego stowarzyszenia dziennikarzy chińskich – zrzeszającego 223 lokalne organizacje; około 75 tysięcy dziennikarzy.
W przyszłym roku organizujemy study press do Chin. Zwyczajowo dziennikarze pokrywają koszty transportu we własnym zakresie, pobyt na zasadach wymiany. Zainteresowanych dziennikarzy tym wyjazdem uprzejmie prosimy o akredytacje on-line: http://chiny.biuroprasowe.org/formularze/akredytacja/