Warszawski Transport Publiczny coraz bliżej

Warszawski Transport Publiczny

Warszawski Transport Publiczny

Warszawski Transport Publiczny w 2020 roku – podsumowanie jak zmieniła się warszawska komunikacja w zeszłym roku. Wydłużenie drugiej linii metra, nowe trasy autobusów i nowe linie, Szybka Kolej Miejska na dłuższych trasach to zmiany w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego. Mieszkańcom aglomeracji warszawskiej podróżuje się dzięki nim łatwiej.

Na początku 2020 roku dobrą wiadomość otrzymali mieszkańcy północno-wschodniej części aglomeracji. Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej linii S3 zaczęły dojeżdżać do Radzymina przez Nieporęt i Dąbkowiznę.

Wydarzeniem komunikacyjnym, na które z ogromną niecierpliwością czekali mieszkańcy Woli i zachodniej części aglomeracji było oddanie do użytku nowego odcinka drugiej linii metra. W kwietniu uruchomiono trzy wolskie stacje podziemnej kolei: Płocka – znajdującą się po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską, Młynów – pod ulicą Górczewską, między ulicą Syreny a wiaduktem linii kolejowej oraz Księcia Janusza – pod ulicą Górczewską, między ulicą Księcia Janusza a ulicą E. Ciołka. Podróż pomiędzy ostatnią zachodnią stacją M2 – Księcia Janusza a śródmiejską stacją przesiadkową – Świętokrzyska – zajmuje 9 minut. Przejechanie zaś całego, ponad 13-kilometrowego czynnego odcinka linii M2 czyli od stacji Księcia Janusza do Trockiej – 23 minuty.

Oddanie do użytku wolskiego odcinka drugiej linii metra oznaczało zmiany w komunikacji naziemnej, tak aby jak najlepiej wykorzystać potencjał wydłużonej linii metra. Przeprowadziliśmy konsultacje społeczne – odbyło się siedem spotkań z mieszkańcami w kilku dzielnicach (na Bemowie, Woli, Bielanach i w Śródmieściu), zbieraliśmy opinie w ankietach i za pośrednictwem poczty elektronicznej (przyszło niemal 4 tys. maili), przeanalizowaliśmy również komentarze na naszych profilach w mediach społecznościowych. Od wakacji stacja M2 Księcia Janusza stała się węzłem przesiadkowym, z którego można dojechać w kierunku Koła i Fortu Bema, Jelonek i Nowego Bemowa oraz Ulrychowa i Odolan a także m.in. Leszna, Mariewa, Koczargów, Babic. Utrzymano także bezpośrednie połączenia tramwajowe i autobusowe połączenia zachodniej części Warszawy ze Śródmieściem. Przed rozpoczęciem budowy metra w autobusach kursujących wzdłuż ul. Górczewskiej było w ciągu godziny ok. 5,4 tys. miejsc, metro w tym samym czasie oferuje ok. 24 tys. miejsc.

Na prawym i na lewym brzegu

Rok 2020 przyniósł także kolejne usprawnienia w komunikacji naziemnej na Pradze-Północ i Targówku. Wraz z początkiem roku autobusy linii obsługujących Marki i Radzymin – 140, 340 i 738 skierowano do najbliższej im stacji metra – Trocka. Jednocześnie zwiększono częstotliwość ich kursowania. Pod koniec wakacji na Targówku uruchomiono nową linię 262, zapewniającą połączenie południowej i wschodniej części Zacisza ze stacją metra Trocka. Podwarszawską linię 345 – łączącą Ząbki z drugą linią metra – której autobusy kursowały w dni powszednie, przekształcono w całotygodniową linię 245.

Wprowadziliśmy także zmiany w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego na Białołęce, Mokotowie, Ursynowie, Żoliborzu i w Wawrze. Dzięki nim objął on swoim zasięgiem nowe rejony miasta. Białołęcka ulica Cieślewskich została przebudowana, a Zarząd Transportu Miejskiego wybudował na niej przystanki i skierował tam autobusy linii 152. W efekcie uczniowie zyskali wygodny dojazdy do szkoły przy ulicy M. Hemara, a mieszkańcy okolicznych osiedli (w tym osiedla Derby) linię dowożącą do przystanku kolejowego Warszawa Płudy. Wiosną 2020 roku zakończyła się przebudowa ulicy J. P. Woronicza na odcinku od Etiudy Rewolucyjnej do Żwirki i Wigury. Skierowaliśmy tam autobusy linii 136, które zaczęły zatrzymywać się przy nowo wybudowanych przystankach przy skrzyżowaniach z ulicami: Wyględowską, Wyjazd i Etiudy Rewolucyjnej.

Na Ursynowie zmiany komunikacyjne były wynikiem przede wszystkim nowych inwestycji infrastrukturalnych oraz rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych. Wraz z końcem wakacji, w sąsiedztwie przystanku kolejowego Warszawa Jeziorki, uruchomiono nową pętlę autobusową, a tym samym wprowadzono zmiany dla linii autobusowych obsługujących Jeziorki Południowe, Lesznowolę i Raszyn. Uruchomiono m.in. nową linię autobusową 809 na trasie Ursynów Płd. – Jeziorki PKP. Wybrane kursy są realizowane na trasie wydłużonej z Ursynowa Płd. do podwarszawskiego Władysławowa przez Dawidy, Zamienie i Lesznowolę. Na początku września usprawniono komunikację nocną na ulicy Kłobuckiej. Do jej obsługi skierowano autobusy linii N86, które łączą Dworzec Centralny z Os. Kabaty. W grudniu wprowadzono zmiany wynikające z zakończenia kolejnych etapów prac przy Południowej Obwodnicy Warszawy. Na komunikacyjnej mapie pojawiły się cztery nowe przystanki na południowo-zachodnim odcinku ul. I. Gandhi – przy skrzyżowaniu z ulicą rtm. W. Pileckiego i I. Gandhi, przy Instytucie Hematologii oraz przy ul. F. Płaskowickiej. Skierowano tam autobusy linii 179.

W czerwcu, po otwarciu przebudowanego odcinka Traktu Lubelskiego, możliwe było przywrócenie podstawowej organizacji komunikacji miejskiej w tej części Wawra. Jednocześnie usprawniliśmy komunikację ma Trakcie Lubelskim pomiędzy pętlą Wiatraczna a ulicą Skalnicową – w godzinach szczytów komunikacyjnych jeżdżą tam dodatkowe autobusy linii 142. Jesienią, po oddaniu do użytku nowych fragmentów ulicy L. Rydygiera, usprawniono komunikację autobusową na Żoliborzu. Pomiędzy ulicą Przasnyską a K. Matysiakówny oraz pomiędzy Przasnyską a Powązkowską kursują autobusy linii 221 i 321.

Inaczej niż co roku

Rok 2020 był szczególny także z innego powodu – w okresie Wszystkich Świętych na ulice nie wyjechały autobusy i tramwaje linii cmentarnych. Dzień przed świętem rząd – w związku z epidemią koronawirusa – podjął decyzję o zamknięciu cmentarzy. Jak co roku przygotowaliśmy specjalną komunikację aby warszawiacy i goście mogli sprawnie dojechać na warszawskie nekropolie. Pierwsze autobusy linii C wyjechały na trasy jeszcze w październiku. Na sobotę, 31 października i niedzielę, 1 listopada planowano uruchomienie 27 specjalnych cmentarnych linii autobusowych i trzech tramwajowych. Miało je obsługiwać około 560 autobusów i 50 składów tramwajowych. Łącznie na ulice miało wyjechać prawie 1,5 tys. autobusów i 300 tramwajów.

Ostatecznie autobusy linii cmentarnych – w ograniczonym zakresie – kursowały po otwarciu cmentarzy. Od wtorku, 3 listopada do 8 listopada na ulice wyjeżdżały autobusy zapewniające wygodny dojazd do największych stołecznych nekropolii – Cmentarza Północnego, Bródnowskiego i Powązkowskiego. Dodatkowo, na weekend 7-8 listopada, uruchomiono specjalną cmentarną linię tramwajową obsługującą Cmentarz Bródnowski, Powązkowski i Wolski.

Epidemia miała jeszcze jeden nieoczekiwany skutek dla WTP. W zeszłym roku niemal nie było koncertów, biegów, uroczystości, wizyt państwowych, które wymagałyby wprowadzania czasowych zmian w komunikacji. Nasz Nadzór Ruchu natomiast zabezpieczał i kierował na zastępcze trasy autobusy i tramwaje podczas ponad 160 zgromadzeń publicznych.

źródło: ZTM Warszawa
foto: Facebook @wtp.warszawa


Silk Road Poland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *