Ustąp czyli problemy różnych podróżnych

Ustąp czyli problemy różnych podróżnych

Ustąp czyli problemy różnych podróżnych

(Nie tylko) w podróży. Ustępuj. Pomagaj. Bądź miły.
Bo gest, choć duży nie wymaga siły!

Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął kampanię społeczną, która przypomina, że Warszawski Transport Publiczny jest dla wszystkich. W pierwszej odsłonie poznajemy potrzeby osób na wózkach.

Organizatorzy zwracają uwagę, że rano i po południu w komunikacji publicznej jest najwięcej pasażerów. Postarajmy nie skupiać się na telefonie i słuchawkach i bez refleksji przepychać się do środka pojazdu, gdy próbuje do niego wsiąść także osoba o ograniczonej mobilności. Pomocą będzie to, że umożliwimy jej, by wsiadła do pojazdu jako pierwsza. Zróbmy tylko miejsce, a dalej pomoże już osoba prowadząca pojazd.

W każdym pojeździe Warszawskiego Transportu Publicznego są wyraźnie oznaczone piktogramem miejsca, z których w pierwszej kolejności mogą skorzystać osoby na wózkach. Miejsca te są odpowiednio przygotowane i zapewniają osobom o ograniczonej mobilności bezpieczną podróż. Pasażerowie nie mający problemów z poruszaniem się mogą bez problemu wybrać inne miejsce w pojeździe i się do niego dostać. Dla osoby na wózku nie jest to takie proste.

Komunikacyjny savoir-vivre może sprawiać problemy, ale jak zauważa Maciej Augustyniak z Fundacji Polska Bez Barier, podstawą jest uważność i empatia. – Nie można też być dla siebie zbyt surowym, nawet jeśli zrobimy coś źle. Z drugiej strony, niepełnosprawność też nie upoważnia do tego, aby zachowywać się niegrzecznie. Jeśli oferujący pomoc zostanie ofuknięty, to nie jest to dobre. Ktoś może mieć jednak gorszy dzień – wyjaśnia. Jednocześnie radzi, by po prostu upewniać się, czy pomoc jest potrzebna. Zawsze, jeśli uznamy, że wypada pomóc, pytajmy czy pomóc, a następnie, jak to zrobić.

Kampania „Ustąp, czyli problemy różnych podróżnych” rozpoczęła się wraz z początkiem września i będzie nam towarzyszyła w pojazdach i na przystankach WTP przez najbliższe miesiące. W kolejnych odsłonach będziemy wspólnie uczyć się, jak pomagać współpasażerom z niepełnosprawnością ruchową, osobom niewidomym i kobietom w ciąży oraz bezpiecznie podróżować z dziećmi i wózkiem dziecięcym, dużym bagażem, zwierzętami i rowerem.

Partnerem kampanii jest agencja Cape Morris, która przygotowała bezpłatnie spoty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *