UOKiK: 140 mln zł kary dla sieci Kaufland

Prawo
Prawo
Fot.: Adobe Stock

140 mln zł kary za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej oraz za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę Kaufland Polska Markety.

Zgodnie z ustaleniami UOKiK, spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży, nieuczciwie wykorzystując swoją przewagę kontraktową. Ponadto, spółka pobierała od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe rabaty, nieprzewidziane w umowie. Za te praktyki została wymierzona kara 124 mln zł. „Została obniżona ze względu na postawę spółki, która zaprzestała swoich praktyk jeszcze w trakcie naszych czynności wyjaśniających, a przed postawieniem przedsiębiorcy zarzutów” – zaznaczył UOKiK.

Urząd ustalił, że praktyka dotycząca negocjacji umowy po rozpoczęciu roku dotyczyła ponad 800 kontrahentów w latach 2018-2020, z czego 72 musiało zapłacić niekorzystne dla siebie wyrównanie na łączną kwotę blisko 37 mln zł. Z kolei nieuczciwe wsteczne rabaty zostały uzyskane od 176 dostawców na łączną kwotę ponad 30 mln zł. „Poszkodowane podmioty w dużej mierze były małymi i średnim przedsiębiorcami, a także gospodarstwami rolnymi i grupami producentów” – podkreślił Urząd.

Błędne oznakowanie warzyw

UOKiK wymierzył również Kaufland Polska Markety 13,2 mln zł kary za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia. Kontrole Inspekcji Handlowej wykazały, że w sklepach sieci systematycznie dochodzi do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane są nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego.

Urząd, jako przykład podał marchew ze sklepu w Kaliszu, która miała pochodzić z Polski, jak wynikało z wywieszki, a na opakowaniu zbiorczym widniała Holandia; w placówce w Brzegu ziemniaki, zgodnie z wywieszką, miały być z Polski, a na opakowaniu zbiorczym podane były Niemcy.

Decyzje UOKiK nie są prawomocne, spółka może się od nich odwołać do sądu.

UOKiK chce ukarać influencerów. Podaje nazwiska


BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.