Segmenty rynku turystycznego
Od poszukiwaczy prostoty po łowców nagród

Segmenty rynku turystycznego

Segmenty rynku turystycznego

Rynek turystyczny odnotowuje ciągłe zmiany. W prognozowaniu oczekiwań i odkrywaniu nowych tendencji w turystyce mogą pomóc raporty firm analitycznych.

Zbadano potrzeby i oczekiwania podstawowych grup turystów, które będą występować w najbliższej przyszłości. Zgodnie z raportem Future Traveller Tribes 2020, przyszłość podróży turystycznych miała należeć do czterech segmentów turystów: aktywni seniorzy, globalne rodziny, dojeżdżający pracownicy, kadra zarządcza. Myślenie o tych grupach rozwinięto następnie w raporcie Future Traveller Tribes 2030 w dwóch kierunkach.

Po pierwsze, zmieniono podejście do segmentacji z „demograficznej” uwzględniającej zmienne takie jak: wiek, płeć, cykl życia rodziny, czy dochód na „psychograficzną”, odwołującą się do stylu życia, osobowości.

Po drugie, rozszerzono zasięg prognoz z 2020 r. do 2030 r. Wyodrębniono sześć segmentów: poszukiwacze prostoty, łowcy nagród, poszukiwacze kapitału społecznego, puryści kulturowi, etyczni podróżnicy i dojeżdżający z obowiązku. Przedstawiamy każdy z segmentów.

Poszukiwacz prostoty woli oferty w pakiecie, starając się uniknąć zarządzania zbyt dużą ilością szczegółów podczas podróży. Dlatego powierza je zaufanym źródłom. Często podróżuje pierwszy raz, dlatego woli wycieczki grupowe. Dopiero z czasem zyskuje pewność siebie i zaczyna dostosowywać wyjazdy do swoich potrzeb. Wakacje dla tego typu osób mają stanowić przyjemny okres spędzony w bezpiecznym otoczeniu.

Poszukiwacze kapitału społecznego organizują swoje wakacje prawie wyłącznie z myślą o odbiorcach internetowych. Zdają sobie sprawę, że odbywanie ciekawych podróży jest obiektem pragnień. Poszukują miejsc niezwykłych i fotogenicznych, którymi będą mogli pochwalić się i kierują się chęcią zdobycia jak największej ilości interakcji społecznych. Wykorzystują potencjał cyfrowych mediów, aby wzbogacić i poinformować o swoich przeżyciach zawsze pamiętając, że są one oglądane przez odbiorców online.

Purysta kulturowy będzie traktować wakacje jako szansę na zupełne oderwanie się od swojego domowego życia i zanurzeniu się w nieznanym, czasami nawet niezbyt wygodnym otoczeniu. Przyjemność z wyjazdu zależy od autentyczności doświadczeń wynikających z włączenia się w inny styl życia. Taka osoba korzysta z platform umożliwiających nawiązanie kontaktów z mieszkańcami.

Etyczny podróżnik przygotowuje plany podróży oparte na zasadach moralnych i etycznych, ideałach politycznych i w zgodzie z sumieniem, na przykład zmniejszając swój wkład w emisję dwutlenku węgla lub poprawiając jakość życia innych. Często będzie improwizować lub dodawać do wyjazdu jakiś element wolontariatu, rozwoju społeczności lub działalności zrównoważonej ekologicznie, wykorzystując przy nim ekonomię współdzielenia.

Dojeżdżający z obowiązku podporządkowują się określonym celom podróży – służbowym lub wypoczynkowym, a tym samym mają ograniczenia czasowe i budżetowe. Poszukują inteligentnych technologii opartych na algorytmach, które pozwolą im aranżować i improwizować wypoczynek oraz unikać możliwych kłopotów. Pragną szczęśliwie dotrzeć we właściwe miejsce o odpowiednim czasie. Przykładem takiej podgrup: jest turystyka biznesowy, konferencyjna, pielgrzymkowa, sportowa, zdrowotna, VFR.

Łowca nagród jest często zainteresowany leniwymi, luksusowymi przyjemnościami, samodoskonaleniem poprzez fizyczną i psychiczną poprawę zdrowia. Wielu pragnie czegoś, co prezentuje nadzwyczajną nagrodę lub musi ich spotkać nadzwyczajne doświadczenie, w zamian za osiągnięty sukces zawodowy okupiony ciężką pracą, zwrot za poświęcony jej czas i energię.

Schemat pokazuje jak wcześniejsze cztery segmenty są powiązane z sześcioma nowymi.

Leszek i Agnieszka Nowak, www.2ba.pl
na podstawie FutureTravellerTribes2020 i 2030 amadeus.com


BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *