Przyjęcie bufetowe

Etykieta w biznesie

Przyjęcia są organizowane nie tylko dla przyjemności, ale są formą pracy zarówno przedsiębiorców jak i dyplomatów. Dobrze przygotowane przyjęcie to sukces nie tylko wizerunkowy, ale także możliwość umocnienia i nawiązania nowych relacji zawodowych i towarzyskich. Zanim przystąpimy do organizacji przyjęcia, powinniśmy się zastanowić czy zamierzamy wydać przyjęcie bufetowe, czy zasiadane.

Etykieta w biznesie

Przyjęcie bufetowe jest mniej formalne od zasiadanego i o wiele prostsze w organizacji. Możemy też na nie zaprosić znacznie więcej gości niż na przyjęcie zasiadane, nawet kilkaset osób. Po ustaleniu listy gości oraz daty i wysłaniu zaproszeń, czekamy na potwierdzenia, ale nie musimy sami starać się o uzyskanie ich od wszystkich zaproszonych. Korzystamy wtedy z formuły „RSVP – répondez s’il vous plaît” (proszę odpowiedzieć) lub „regrets only” (w razie odmowy) podając telefon lub mail kontaktowy.

W dniu przyjęcia o oznaczonej godzinie gospodarz powinien witać gości, ale nie dłużej niż 15-20 minut i tyle, mniej więcej, można się spóźnić na przyjęcie bufetowe (chyba że w przyjęciu uczestniczy kilkaset osób tworzących długą kolejkę do powitania). Po przybyciu i przywitaniu goście swobodnie poruszają się po całej przestrzeni przeznaczonej na przyjęcie. Zamówione w restauracji lub przygotowane przez nas jedzenie powinno być ogólnie i łatwo dostępne. Nie musimy planować rozsadzenia gości przy stole. Czasem wcale nie przewidujemy miejsc siedzących tylko stoły koktajlowe, przy których zatrzymują się goście, którzy wzięli jedzenie z bufetu. Każdy z gości wybiera i nakłada sobie na talerz to na co ma ochotę i spożywa na stojąco bądź przy stole koktajlowym. Napoje, wino i alkohole roznoszone są na tacach przez kelnerów, podawane są w barze przez barmana lub wystawione na przygotowanych w tym celu stolikach. Goście korzystają z nich zgodnie ze swoim upodobaniem.

Etykieta w biznesie

Goście powinni pamiętać, że przyjęcie nie służy tylko najedzeniu się i napiciu. Głównym celem jest rozmowa, często mająca charakter „small talk”. Nie powinno się jednak rozmawiać z jedną osobą dłużej niż 10 minut, tak żeby dać każdemu szansę spotkanie wielu osób. Goście jedzą, piją, prowadzą rozmowy, a przed upływem dwóch godzin, pożegnawszy się z gospodarzem, wychodzą.

Tego typu przyjęcia organizowane są często przez ambasady z okazji świąt narodowych, najczęściej w godzinach 18.00 – 20.00. Jeśli na zaproszeniu podana jest tylko godzina rozpoczęcia, przyjęcie trwa także dwie godziny. Strojem obowiązującym na takim przyjęciu, o ile dopisek na zaproszeniu nie stanowi inaczej, jest ciemny garnitur i krótka suknia. W takiej formule można zorganizować przyjęcie okolicznościowe, z okazji zakończenia ważnego projektu, zdobycia nagrody biznesowej lub branżowej, czy też przyjęcie świąteczne lub noworoczne.

Paweł Grotowski
rys. Joanna Tatarska


Paweł GrotowskiPaweł Grotowski
Autor jest byłym pracownikiem KPRM i MSZ, prowadzącym obecnie szkolenia i konsultacje z Etykiety Biznesie i Protokołu Dyplomatycznego dla instytucji publicznych oraz biznesu. Osoby i firmy zainteresowane poznaniem zasad protokołu dyplomatycznego i etykiety w biznesie zapraszamy do kontaktu. www.universaltraining.pllank” rel=”noopener”>tutaj.


Silk Road Poland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *