Kolejny rekord: tegoroczna edycja kongresu inwestycji hotelarskich International Hotel Investment Forum przyciągnęła do Berlina 2.400 uczestników z 80 krajów.
Jest wśród nich 87 CEO globalnych firm, przedstawiciele liderów światowych sieci i lokalnych przedsiębiorstw hotelarskich, funduszy inwestycyjnych i banków, firm doradczych i kancelarii prawnych, dostawców technologii i start-upów, wiodących szkół i uczelni hotelarskich. Są analitycy rynków nieruchomości i turystycznego, przedstawiciele głównych światowych mediów branżowych. Zastosowany po raz pierwszy elektroniczny identyfikator umożliwia uczestnikom automatyczne wczytywanie wizytówek rozmówców w swoich smartfonach.
Już przegląd sytuacji makroekonomicznej i politycznej otoczenia rynku hotelarskiego, którego dokonał Thanos Pappasavvas z londyńskiego ABP Invest Ltd, przedstawiający perspektywy na najbliższy okres w 12-stopniowej skali Beauforta, ożywił wypełnioną salę Hotelu InterContinental. Konkluzje tej analizy, oparte o wieloletnie obserwacje kształtowania się parametrów ekonomicznych, w tym stopy procentowej FED od 1955 roku, aktualne trendy rozwojowe rynku turystycznego czy przewidywane skutki Brexitu, to: 3-4 stopnie w sytuacji ekonomicznej oraz 4-6 stopni w sytuacji politycznej (z ryzykiem do 8) i społecznej (z ryzykiem do 10). Możliwość zadawania pytań pozwoliła na uszczegółowienie wielu elementów tej prognozy.
Kolejni prelegenci i paneliści omawiali sytuację rynku z wielu punktów widzenia. Robin Rossmann (STR) przedstawił stan i perspektywy rynku hotelarskiego przez wskaźniki biznesowe, w tym kluczowy dla oceny sytuacji hoteli RevPAR. Na tle generalnie wzrostowych danych europejskich, największy spadek (o 4%), zanotowały Barcelona i Warszawa.
Chris Day (Christie & Co) przedstawił trendy w transakcjach sprzedaży hoteli. Dyskutanci w panelu z udziałem inwestorów: Michael Fischbin (EY), Abhishek Agarwal (The Blackstone Group), Khaled Bichara (Orascom Development Holding AG), Cody Bradshaw (Starwood Capital Group), Mai-Lan de Marcilly (KKR) i Christophe Vielle (Gaw Capital Partners) rozmawiali o pieniądzach i uwarunkowaniach realizowanych inwestycji. Zarządzający aktywami: Ben Godon (Colliers International), John Brennan (Amaris Hospitality), Gaёl Le Lay (Covivio Hotels) i Őmer Müftüler (Odlen Group) przedstawiali m.in. relacje między inwestorami a operatorami.
Wręczone zostały doroczne nagrody IHIF. Lifetime Achievement Award otrzymał Sol Kerzner (Kerzner International Holdings Limited). IHIF HAMA Europe Asset Management Achievement Award przyznano Starwood Capital Group za strategię The Principal Hotel Company.
Ukoronowaniem pierwszej sesji IHIF była rozmowa, jaką przeprowadzili red. Nick Ross i Christopher Nassetta, prezes & CEO Hiltona, poświęcona 100-leciu tej firmy. Była to okazja przede wszystkim do przedstawienia głównych wyzwań stojących przed tym globalnym graczem na rynku turystycznym i jego polityki. Na podkreślenie zasługuje znaczenie, jakie Hilton przywiązuje do roli swoich pracowników w osiąganych sukcesach.
Janusz Turakiewicz