Oświadczenie organizacji pracodawców z Polski i Ukrainy

Ciężarówki
Ciężarówki
Fot. Adobe Stock

Środowisko biznesowe wzywa Rządy Ukrainy i RP do usprawnienia funkcjonowania przejść granicznych na granicy ukraińsko-polskiej oraz do podpisania Umowy o wspólnej granicy między państwami.

Społeczność biznesowa zrzeszona przez Amerykańską Izbę Handlową na Ukrainie, Europejskie Stowarzyszenie Biznesu, Izbę Przemysłowo-Handlową Ukrainy, Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Samochodowych, Ukraiński Związek Przemysłowców i Przedsiębiorców, Związek Ukraińskich Przedsiębiorców, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego w Polsce, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) wzywa Rządy Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej do ułatwienia rozwoju istniejących wspólnych przejść granicznych i budowy nowych na granicy ukraińsko-polskiej oraz do zapewnienia jak najszybszego podpisania Umowy o wspólnej granicy między Ukrainą a Rzecząpospolitą Polską.

Wojna na pełną skalę na Ukrainie znacząco wpłynęła na łańcuchy dostaw. Zamknięcie przestrzeni powietrznej Ukrainy, zablokowanie części portów morskich i rzecznych Ukrainy, znaczne uszkodzenia sieci kolejowej i infrastruktury kraju doprowadziły do ​​tego, że drogowy transport towarów przez zachodnie przejścia graniczne stał się praktycznie jedynym sposobem międzynarodowego transportu towarów.

Pomimo wspólnych wysiłków strony ukraińskiej i polskiej na rzecz efektywnego przejazdu pojazdów użytkowych przez zachodnie przejścia graniczne, a mianowicie: systematyczny rozwój infrastruktury drogowej po ukraińskiej i polskiej stronie granicy, wsparcie w modernizacji przejścia granicznego Szeginie-Medyka, wprowadzenie kolejki elektronicznej na wszystkich istniejących przejściach granicznych, pojazdy zmuszone są do kilkudniowego postoju na granicy. Jednocześnie zwracamy uwagę, że mechanizm kolejki elektronicznej dla wszystkich uczestników wymaga usprawnienia.

Według danych kolejki elektronicznej na początek lipca br., czas oczekiwania w kolejce ogólnej na przejściu Jagodzin-Dorohusk wynosi około 7 dni, a czas oczekiwania w kolejce do kontroli weterynaryjnej – ponad 13 dni. Oczywiste jest, że czas oczekiwania prowadzi do spowolnienia obrotów towarowych i strat finansowych przewoźników z powodu opóźnień w transporcie i łamania umów. Według przybliżonych wyliczeń przewoźników jeden dzień przestoju ciężarówki kosztuje 300-400 euro.

W celu stymulowania skrócenia kolejek na granicach i skrócenia czasu kontroli, zmniejszenia strat finansowych z tytułu przestojów pojazdów użytkowych, oraz uniknięcia kar za opóźnioną realizację kontraktów międzynarodowych, a także przyspieszenia operacji eksportowo-importowych między Ukrainą a krajami UE, co jest szczególnie ważne w warunkach skomplikowanych ograniczeń logistycznych i infrastrukturalnych w czasie wojny, środowisko biznesowe wzywa Rządy Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej do:

  • jak najszybszego podpisania Umowy o wspólnej granicy między Ukrainą a Rzecząpospolitą Polską;
  • wzmocnienia dialogu ze stroną polską i odpowiednimi instytucjami unijnymi w zakresie rozwoju istniejących i budowy nowych wspólnych przejść granicznych na granicy ukraińsko-polskiej, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi współpracy międzyrządowej i mechanizmów dyplomacji wielostronnej;
  • poszukiwania sposobów na zbliżenie procedur celnych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych oraz wypracowanie stosownych rekomendacji zmian w ustawodawstwie celnym Ukrainy i praktykach służb celnych obu krajów;
  • przyspieszenia procesu decyzyjnego Państwowej Służby Celnej Ukrainy w sprawie modernizacji przejść granicznych na granicy ukraińsko-polskiej.

Wyrażamy wdzięczność odpowiedzialnym organom władz państwowych Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej za wszelkie starania, związane z zapewnieniem sprawnego przepływu towarów w obu kierunkach między Ukrainą a UE.

źródło: ZPP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *