Krakowskie walne zgromadzenie FIVA

Ostatni tydzień w świecie zabytkowej motoryzacji należał do Polski, bowiem w dniach 20-25 października Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych PZM oraz Automobilklub Krakowski zorganizowali walne zgromadzenie Fédération Internationale des Véhicules Anciens (w skrócie FIVA).

 

Federacja powstała w 1966 roku i zajmuje się w sposób zorganizowany oraz globalny pojazdami zabytkowymi w zakresie technicznym, użytkowym, prawnym oraz kulturowym. FIVA skutecznie walczy w parlamencie europejskim, aby pojazdy zabytkowe można było legalnie użytkować na drogach publicznych. FIVA zrzesza kluby z 62 państw, co przekłada się na 1,5 mln pasjonatów pojazdów zabytkowych na całym świecie.

 

Walne zgromadzenie odbywa się raz do roku. Zawsze w podobnym terminie i zawsze w innym mieście na świecie. W ostatnich latach były to m. in.: Budapeszt, Split, Lublana, Monachium, Waszyngton, Bruksela. PZM należy do FIVA od ponad 15 lat i w tym roku po raz pierwszy mieliśmy możliwość zorganizowania ogólnoświatowego kongresu. Gospodarzem spotkania był Kraków i znakomicie położony pod względem turystycznym Hotel Sharaton.

 

Do stolicy Małopolski w sumie przyjechało 170 osób z 48 państw. Gościliśmy przedstawicieli między innymi z Iranu, Argentyny, Nowej Zelandii, USA, Indii, Libanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Gibraltaru, Brazylii i innych. Dla osób towarzyszących zaplanowany był bogaty program turystyczny.

 

Najważniejsze jednak były zadania kongresu i walnego zgromadzenia. W środę odbyły się spotkania komisji rajdów, kultury, motocykli oraz pojazdów użytkowych i militarnych. Zaś w czwartek spotkały się komisje legislacji i techniczna oraz odbyła się pierwsza część walnego zgromadzenia. Piątek nadal należał do walnego zgromadzenia. Tym razem debatowano na temat nowego statutu. W sobotę kontynuowano walne zgromadzenie.

 

Co udało się załatwić w Krakowie? Zatwierdzono nowy statut, zatwierdzono sprawozdanie finansowe oraz budżet na rok przyszły, nastąpiły zmiany na stanowiskach przewodniczących komisji rajdów oraz trade and skill. Najważniejszą informacją dla Polski jest fakt, iż zatwierdzono światowy rajd FIVA w Polsce w roku 2017.

 

Zaprezentowano także nowy kod techniczny oraz certyfikat FIVA ID. Komisja legislacyjna przestawiła raport ze swoich prac. Zaznaczono, że wyniki z badania socjo-ekonomicznego są bardzo często wykorzystywane w pracy komisji. Po przerwie spowodowanej wyborami do parlamentu wznowiła pracę grupa robocza składająca się z członków parlamentu. Odbyło się pierwsze spotkanie gdzie przedstawiono wyniki badania socjo-ekonomicznego. Komisja na bieżąco monitoruje sytuację legislacyjną dotyczącą użytkowników pojazdów zabytkowych w Europie, jak również firm działających w tej branży.

 

Kolejną sprawą było zatwierdzenie członkostwa nowych państw – Iranu i Egiptu. Kandydatów było więcej, ale z powodów formalnych ich aplikacje zostały odrzucone.

 

Z punktu widzenia uczestników rajdów najważniejsze były prezentacje przyszłorocznych rajdów światowych FIVA. Z pewnością spotkamy na nich także zawodników z Polski, bowiem imprezy będą organizowane u naszych południowych sąsiadów. Samochody odwiedza drogi na Słowacji, zaś motocykle w Czechach.

 

Przedstawiono również plan działania na rok 2016. Przyszły sezon będzie rokiem jubileuszu 50-lecia FIVA. W związku z tym zaprezentowano nowy znak FIVA oraz logo z okazji jubileuszu.

 

Na koniec przedstawiono strategie na najbliższe lata. Federacja chce się przeobrazić w nowoczesną, stabilną finansowo organizację dopasowaną do wymogów zmieniającego się otoczenia.

 

Impreza zakończyła się uroczystą kolacją w Kopalni Soli w Wieliczce. Warto wspomnieć, że Kraków wywarł na uczestnikach ogromne wrażenie i z pewnością sporo z nich powróci do Polski w celach turystycznych, jak również jako uczestnicy naszych rajdów pojazdów zabytkowych.

 

źródło: PZM