Jak zrobić (dobre) pierwsze wrażenie

Etykieta w biznesie

Pracując na stanowiskach kierowniczych, managerskich czy handlowych, codziennie spotykamy nowe osoby. Części z nich nie zobaczymy już więcej, z innymi będziemy utrzymywać relacje biznesowe, a od pewnych osób może zależeć powodzenie naszych interesów i kariery zawodowej. Dlatego zawsze powinniśmy być gotowi na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Nawet najbardziej racjonalni ludzie oceniają podświadomie każdą nowo poznaną osobę. Nie jest to proces poznawczy, ale polegający na instynktach. W ciągu pierwszych 10 sekund oceniamy podstawowe dwa parametry: zaufanie i profesjonalizm. Amerykańscy naukowcy zbadali ten proces na tyle, aby dowieść, że uzyskanie zaufania jest 3-4 razy ważniejsze w budowaniu relacji niż uznanie nas za profesjonalistów. Pierwsze wrażenie jakie powstaje w trakcie tych 10 sekund jest bardzo trwałe i trudno je zmienić, szczególnie jeśli wypadło negatywnie.

Jak zrobić (dobre) pierwsze wrażenie

Pierwszy czynnik jaki nasza podświadomość bierze pod uwagę podczas tworzenia się pierwszego wrażenia to oczywiście wygląd. Odpowiedni strój, schludny wygląd, czyste buty, nie mówiąc już o higienie osobistej są elementami naszej aparycji, które są widoczne w pierwszej kolejności. W relacjach biznesowych odpowiednim ubiorem dla mężczyzny będzie ciemny garnitur a dla kobiety garsonka. Ekstrawaganckie dodatki niekoniecznie będą dobrze odebrane. Bardziej konserwatywny ubiór sprzyja także koncentracji na rozmówcy a nie na elementach jego stroju.

Następnie oceniana jest mowa ciała. Wyprostowana sylwetka, otwarta i stabilna postawa mówią o opanowaniu i pewności siebie. Przyjazne gesty skierowane wobec nowo poznanej osoby tworzą wizerunek osoby otwartej i przyjacielskiej. Trzeba pamiętać, że w pewnych kulturach niektóre gesty mają inne znaczenie niż w naszej kulturze, a dystans personalny dla relacji społecznych może się także znacznie różnić.

Podczas każdego spotkania, ale szczególnie podczas pierwszego, oceniana jest mimika naszej twarzy. Najlepszym rozwiązaniem jest spontaniczny uśmiech podczas powitania i utrzymywanie kontaktu wzrokowego podczas rozmowy. Kontakt ten nie może być zbyt natarczywy i nie powinien trwać dłużej niż 5 sekund za każdym razem. Jednakże podniesiony wzrok i pełny kontakt wzrokowy może być różnie odbierany w różnych częściach świata, na przykład jako rodzaj wyzwania i tym samym będzie traktowany jako zachowanie agresywne.

Kolejnym elementem budowania pierwszego wrażenia jest nasz głos, jego tembr i tempo wypowiadanych słów. Ważne jest wyraźne przedstawienie się i uprzejme przywitanie. Nie mówimy zbyt szybko i za głośno. Niech każde słowo dobrze wybrzmi w uszach poznawanej właśnie osoby. Niektórzy nawet specjalnie trenują swój głos, aby nie był zbyt wysoki.
Drugą stroną medalu naszej autoprezentacji jest wysłuchanie drugiej osoby z zainteresowaniem i właściwym szacunkiem. Tylko wtedy zbudujemy nasz pozytywny wizerunek osoby nie tylko godnej zaufania i profesjonalnej, ale także umiejącej słuchać i przyjmującej racje i argumenty drugiej strony.

Paweł Grotowski


Paweł GrotowskiPaweł Grotowski
Autor jest byłym pracownikiem KPRM i MSZ, prowadzącym obecnie szkolenia i konsultacje z Etykiety Biznesie i Protokołu Dyplomatycznego dla instytucji publicznych oraz biznesu. Osoby i firmy zainteresowane poznaniem zasad protokołu dyplomatycznego i etykiety w biznesie zapraszamy do kontaktu. www.universaltraining.pl


BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *