INCOTERMS CIF – dlaczego najtańsza reguła może okazać się najdroższą?

Import

Import

Reguły INCOTERMS® 2020 to zbiór formuł handlowych, które określają zakres odpowiedzialności w handlu. W zależności od tego, zgodnie z którą realizujemy swój transport, w różnym stopniu odpowiadamy za proces. Każda reguła charakteryzuje się innym zakresem odpowiedzialności transportowej, finansowej i ubezpieczeniowej.

Pośród wszystkich reguł, najpopularniejszą jest EXW – kupujący jest w niej odpowiedzialny za przeważającą część importu. On (bądź jego przedstawiciel) musi skupić się na organizacji wszystkiego od wyjścia towaru z fabryki. INCOTERMS CIF pozwala z kolei martwić się o ładunek dopiero od portu, w którym się go odbierze. Perspektywa oszczędności energii i funduszy kusi wielu importerów, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, z czym może się wiązać pójście na łatwiznę.

INCOTERMS 2020 – na czym polega reguła CIF?

Reguła INCOTERMS CIF to formuła, według której odpowiedzialność za towar aż do rozładunku w porcie docelowym ponosi sprzedawca. To w jego gestii leży opłacenie transportu, załadunków i rozładunków oraz ubezpieczenia. Kupujący staje się w pełni odpowiedzialny za towar dopiero w momencie, w którym zostanie on przekazany wskazanemu przewoźnikowi. Ten, po podjęciu towaru w porcie rozładunku, może dokończyć dostawę pod drzwi kupującego.

Najczęściej sprzedający działa w porozumieniu z zaufanymi podmiotami, dlatego proponowana kupującemu cena jest bardzo atrakcyjna. Na podstawie umów możliwe jest zaoszczędzenie znacznych kwot pieniędzy. Jest to rozwiązanie nieraz niezwykle korzystne przy transporcie całych kontenerów.

INCOTERMS CIF – czego nie wiedzą kupujący sprowadzający drobnicę?

Problemy pojawiają się natomiast, gdy transportowany jest ładunek drobnicowy. Kupujący często nie wiedzą, że niskie ceny przedstawione z początku przez sprzedających wiążą się w rzeczywistości z wysokimi ukrytymi kosztami. Sprzedający często działają na zasadzie dłuższej współpracy z załadowcami i przewoźnikami, co pozwala im na “odbicie” niskiej stawki procentem z zysku. Jednocześnie przekazując kwestię organizacji transportu w regule INCOTERMS CIF traci się pełną kontrolę nad tym, co dzieje się z ładunkiem. Często również nie ma pełnej świadomości tego, co wysyła – kontrola jest dużo luźniejsza. Jednocześnie sprzedawca często nie wie, jakie dokumenty wymagane są do transportu i wprowadzenia towaru do obiegu. Oddelegowanie organizacji transportu negatywnie wpływa na komunikację i przepływ informacji.

Jak wygląda praktyka importu towaru na regule INCOTERMS CIF? Rozmowę z Janem Piwowarskim przeczytasz na https://bbats.pl/case-study/incoterms-cif-na-co-uwazac/

materiał pochodzi od naszego partnera – BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *