E-komunikacja w czasach pandemii, czyli jak skutecznie dotrzeć do odbiorcy i zostać wysłuchanym

E-komunikacja

E-komunikacja

Czas epidemii SARS-CoV-2 to dla wielu z nas czas poszukiwania nowych form aktywności. Chcemy mieć poczucie, że nie będą to zmarnowane chwile „oczekiwania na dzień kolejny” a czas kreatywnej pracy, nawet na nowych polach, które dotąd były dla nas niedostępne z powodu innych zajęć, braku odpowiedniego nastawienia etc. Jako przedsiębiorcy staramy się przetrwać, utrzymać klientów i pokazać jak ważna jest nasza rola i wsparcie w łańcuchu dostaw czy współpracy z nabywcą. Wielu z nas wykorzystuje ten czas do zawalczenie o własnego siebie, o pozyskanie nowych umiejętności, robienie tego co sprawia nam radość a nawet przebranżowienie się.

Dwa ostatnie miesiące pokazały, że w sposób wielopoziomowy staramy się wyjść naprzeciw potrzebom zarówno otoczenia jak i własnym. Głód nauki, rozwoju jak i dzielenia się swoją wiedzą można zaobserwować zwłaszcza w mediach społecznościowych, gdzie wielu specjalistów od zdrowia, sportu czy psychologii dzieli się swoją wiedzą. Odbywa się to za pośrednictwem webinarów, szkoleń czy transmisji on line. Brak możliwości spotkań, wychodzenia „do ludzi” sprawił, że nie tylko nasze życie zawodowe, ale też prywatne przeniosło się do internetu. Ilu z nas podczas pandemii nie odbyło treningów fitness z trenerem po drugiej stronie ekranu komputera, ilu z nas nie spotkało się z ulubionym zespołem na specjalnie transmitowanym koncercie? Myślę, że dziś nietrudno o takie formy aktywności. Ten szczególny czas pokazał, że potrafimy wziąć sprawy we własne ręce i nie czekać na to co przyniesie dzień kolejny. Dziś to sami kreujemy w jakim kierunku pójdzie nasz biznes, gdzie chcemy być jutro, za miesiąc, za rok. Walka z pandemią jest nierówna dla przedsiębiorcy, ale nie musi być przegrana, jeśli tylko wykorzystasz ten czas na to, aby przemyśleć dalszy kierunek działania przedsiębiorstwa i podejmiesz konkretne kroki i rozwiązania. Część z nas już korzysta z e – komunikacji i w taki sposób sprzedaje swoje usługi. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek jak wykorzystać e-komunikację jeszcze skuteczniej, aby była ona ciekawsza i profesjonalna.

Jeśli chcesz nagrać swoje wystąpienie czy filmik edukacyjny i wrzucić je do sieci, to są rady dla Ciebie:

Wskazówki ogólne

  1. Nagrywanie rozpocznij od przedstawienia się i informacji jaką funkcję pełnisz i co pragniesz omówić podczas nagrania. (Imię/nazwisko/funkcja/Dziś skupię się na omówieniu…/ Pragnę przedstawić…/Napływa do mnie wiele pytań o ….)
  2. Przed nagraniem przygotuj sobie 2-3 pytania, na które chcesz odpowiedzieć podczas nagrania. Pozwoli to na usystematyzowanie wypowiedzi.
  3. Przygotuj sobie hasła/tezy, które są odpowiedziami na wypisane przez Ciebie pytania. Nagrywając wypowiedź „krąż” wokół tych haseł. Dzięki temu Twoja wypowiedź będzie jasna i spójna dla odbiorców.
  4. Przy tak krótkich nagraniach (3minuty) nie wchodź w zbędne szczegóły. Pamiętaj, że mówisz do osób, które nie znają tematu. Odbiorcami kanałów społecznościowych są nie tylko osoby zainteresowane tematem (często posiadający dużą wiedzę), są to też osoby, które przypadkiem tu zajrzały a Ty swoją wypowiedzią możesz zachęcić ich do częstego zaglądania na ten kanał.
  5. Przed nagraniem wpraw się w dobry nastrój. Z uśmiechem można mówić też o sprawach poważnych. Pamiętaj, że 70 proc. odbiorców skupia się na tym co widzi, a zaledwie 30proc. na tym co słyszy. Stwórz harmonię pomiędzy jednym z drugim.

Wskazówki techniczne

  1. Wyczyść obiektyw
  2. Nagrywaj zawsze tylnym aparatem (tylny aparat ma lepszą jakość nagrania)
  3. Nagrywaj video w poziomie
  4. Telefon najlepiej oprzeć na pewnym gruncie
    a) oprzyj na stole o książki
    b) postaw na statywie
    c) poproś kogoś kto ma „pewną rękę”
  5. Zadbaj, aby telefon znajdował się na wysokości Twoich oczu, a nie z góry czy z dołu
  6. Zadbaj o spokojne jednolite tło
  7. Nie nagrywaj na tle okna, jeżeli nie masz wystarczająco światła na twarz, w innym przypadku telefon nagra ciemną twarz i normalne tło z okna.
  8. Zadbaj o to, aby w tle nie było słychać zbędnych szumów, narzędzi czy maszyn budowalnych za oknem. Ewentualnie użyj mikrofonu w zestawie słuchawkowym dołączonym do telefonu.
  9. Pamiętaj, żeby Twoja twarz znajdowała się pośrodku kadru (ekranu)
  10. W telefonie ustaw jakość video na max 1080p taka jakość gwarantuje spokojne przesłanie video mailem. Ustawienia znajdziesz w swoim telefonie w aplikacji „aparat/kamera” w zakładce „jakość nagrywanego obrazu”
  11. Odczekaj kilka sekund po włączeniu nagrania i dopiero zacznij mówić, tak samo jak skończysz mówić to nie wyłączaj od razu video zostaw parę sekund „ciszy” pozwoli to ewentualnie montażyście na zmontowanie materiału na zakładkę.

Ilona Klejnowska – Kamińska, Partner w Instytucie Strategii i Rozwoju
Michał Nowak


BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.