Czy media społecznościowe są skutecznym narzędziem do pozyskiwania pracowników?

Czy media społecznościowe są skutecznym narzędziem do pozyskiwania pracowników?

Czy media społecznościowe są skutecznym narzędziem do pozyskiwania pracowników?

Media społecznościowe, dzięki którym można w łatwy sposób znaleźć zarówno oferty pracy, jak i opinie na temat pracodawców, stanowią kopalnię wiedzy dla osób poszukujących zatrudnienia. Zaczynają też odgrywać coraz większą rolę w procesie rekrutacyjnym.

Wszystko zaczyna się od potrzeby. Dopiero w sytuacji, kiedy brakuje nam rąk do pracy, bądź gdy musimy powiększyć zespół, aby odciążyć obecnych pracowników, zastanawiamy się nad narzędziami, które skutecznie pomogą nam usprawnić procesy rekrutacyjne w naszej firmie.

Ktoś wspomniał, że znalazł pracownika przez Facebook, ktoś inny, że przez LinkedIn. Myślisz wtedy: „przecież to pestka! Ja też tak potrafię!”. Nie zastanawiamy się jednak nad tym, że rekrutacja to stały proces, o którym powinniśmy myśleć przez cały czas funkcjonowania firmy.

Media donoszą, że obecnie spotykamy się z „rynkiem pracownika”, jednak nie informują nas o tym, że jest to zależne od branży. Niezaplanowane działania w postaci: ”rzucamy całą pracę, jaką mamy do wykonania i poszukujemy pracownika”, nie przyniosą takich efektów, jakbyśmy faktycznie chcieli. Mogą one nawet zaszkodzić firmie, gdy odciągają od rzeczywistych obowiązków cały zespół.

Grupa docelowa, a media społecznościowe

Do mediów społecznościowych zaliczamy między innymi: Facebook, Instagram, Tweeter, LinkedIn, GoldenLine, Google+, YouTube, Snapchat. Istnieje oczywiście wiele innych portali, bardziej lub mniej popularnych w zależności od kraju, natomiast w Polsce, w głównej mierze, spotykamy się właśnie z tymi wymienionymi powyżej. Jednak czy mając taką paletę możliwości powinniśmy być obecnym, a także działać w każdym serwisie?

Absolutnie nie.

W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie na kilka podstawowych pytań: Kto jest naszą grupą docelową oraz ile faktycznie ich mamy? Czy nasza grupa docelowa jest online? W których dokładnie kanałach komunikacji jest dostępna nasza grupa docelowa? Co motywuje ludzi z wybranej grupy? Jaki komunikat dla poszczególnej grupy będzie skuteczny i zrozumiały?

Dopiero po takiej analizie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy będziemy korzystać z mediów społecznościowych w rekrutacji, a jeśli tak, to z których konkretnie kanałów.

Jak wygląda szersza perspektywa rekrutacji?

Kiedy jesteśmy już pewni, że nasza grupa docelowa jest aktywnym uczestnikiem mediów społecznościowych, przechodzimy do realizacji naszego planu: najpierw strategia, następnie działania operacyjne, do których zaliczyć możemy publikowanie ogłoszeń.

Ale czy jest to jedyna aktywność, jaką powinniśmy podejmować w ramach rekrutacji online?

Z pewnością jest ona najbardziej popularna i to po nią najczęściej sięgamy, ponieważ patrzymy na rekrutację wyłącznie przez pryzmat pozyskania kandydata. Jednak patrząc na proces rekrutacji z szerszej perspektywy, powinniśmy dostrzec, że rekrutacja to nie tylko ten konkretny moment, kiedy mamy zapotrzebowanie na kandydata, ale ciągły proces.

Nawet jeśli przeprowadzamy jedną rekrutację rocznie, pamiętajmy o tym, że źle przeprowadzona może odbić się szerokim echem na kolejnej.

Proces rekrutacji zaczyna się już w momencie zetknięcia się naszego odbiorcy, który niekoniecznie jest w tej chwili kandydatem, z naszą firmą. Na przykład wtedy, kiedy widzi on reklamę w Internecie modnego napoju energetycznego, kiedy czyta opinie na temat obsługi klienta popularnego producenta telefonów, czy też wtedy, gdy słyszy od znajomego, jak pracuje się w jednej z sieci dyskontów. Właśnie wtedy podświadomie podejmuje on decyzję, czy chciałby w przyszłości związać się z daną firmą, jako pracownik, bądź partner biznesowy, czy też nie.

Dlatego planując rekrutację, weźmy pod uwagę szerszą perspektywę i zadbajmy o to, aby nasz proces stał się o wiele prostszy, kiedy nadejdzie czas poszukiwań pracownika, dzięki wszystkim działaniom, które podejmujemy w naszej firmie oraz na zewnątrz. Mając na uwadze stały proces rekrutacji mamy większe pole do manewru. Możemy skorzystać zarówno z typowych działań rekrutacyjnych, ale także z obszaru employer brandingu, czy candidate experience.

Jak działać w mediach społecznościowych?

Do aktywności rekrutacyjnych, w oparciu o media społecznościowe, zaliczamy między innymi: standardowe ogłoszenia na Facebooku, bądź LinkedIn, kreatywne i często barwne formy ogłoszeń na przykład na Instagramie, Instastory lub Snapchacie. zastosowanie metody direct search poprzez LinkedIn, GoldenLine, a nawet Facebook.

Niekwestionowaną zaletą działań w social media jest stosunkowo ich niski koszt oraz mierzalne efekty. Media społecznościowe są bezpłatne i jedyne co nas ogranicza to nasza kreatywność, a statystyki oraz dane, które udostępniają nam serwisy, pomogą określić nasz poziom skuteczności w danym kanale komunikacji, a także dostarczą nam informacji, co warto poprawić w samym komunikacie.

Na co zwrócić uwagę?

Media społecznościowe kierują się swoimi prawami i nie mówię tu o samym regulaminie korzystania. Z założenia lubimy oglądać to, co ładne dla oczu, dlatego przyłóżmy większą uwagę do estetyki zanim naciśniemy przycisk OPUBLIKUJ.

W tych działaniach pomocne mogą okazać się darmowe i bardzo intuicyjne narzędzia do tworzenia podstawowych grafik, takie jak: Canva, czy Designbold.

Jeśli zastanawiasz się, czy media społecznościowe są skutecznym narzędziem do rekrutacji – odpowiedź zasadniczo brzmi TAK.

Pamiętajmy jednak, że aby była to rekrutacja skuteczna, nasze działania muszą być przemyślane i zaplanowane, abyśmy mogli dopiąć swego rekrutacyjnego celu.

Karolina Latus
źródło: Gazeta MSP


BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *