Black Friday, Cyber Monday: na co uważać podczas zakupów

Torby papierowe na zakupy
Torby papierowe na zakupy
Fot. Unsplash

Sprzedawcy oraz konsumenci powinni pamiętać, że przecenione towary podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. A korzystając z e-sklepów pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy – zwraca uwagę UOKiK przed zbliżającym się Black Friday.

Co roku do Urzędu trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami – podkreśla UOKiK. Chodzi o praktykę, w której przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny.

Tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów – podkreśla UOKiK i radzi konsumentom, że aby ustrzec się przed oszustwem, należy wcześniej zrobić rozeznanie cenowe artykułów, co pozwoli ocenić, czy czy zaproponowana cena promocyjna jest faktycznie okazyjna.

UOKiK zwraca uwagę tak sprzedawcom jak i kupującym, że przecenione towary – tak jak wszystkie inne – podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. „Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas” – wyjaśniono.

Urząd przypomina jednak, że jeśli powodem obniżenia ceny produktu jest jego wada, a kupujący wie o tym, to później nie można go reklamować.

W stacjonarnym trudniej o reklamację

UOKiK dodał, że jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, należy pamiętać, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. „Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie – czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach” – radzi Urząd.

Natomiast przy zakupach przez internet mamy ustawowe prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów. Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej – podkreśla UOKiK.

Urząd radzi też, aby robiąc zakupy w sieci sprawdzić  wiarygodność sprzedawcy – dane rejestracyjne, adres, dane do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępnić. „Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Namawiamy do sprawdzania, czy sklep posiada certyfikat SSL. Zwracamy uwagę na symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https://” – dodano.

UOKiK przyznaje, że zweryfikowanie sklepu w warunkach domowych może nie być łatwe dla wielu konsumentów, ale wówczas z pomocą przychodzi symulator Europejskiego Centrum Konsumenckiego – https://brandedshoesoutlet.eu/.


RemaDays Warsaw 2022

BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *