A380: spełnia obietnice, przekracza oczekiwania

Airbus A380

Airbus A380

Rodzinę samolotów A380 rozpoczyna podstawowy model o pojemności 525 pasażerów w układzie trzyklasowym, z miejscami ulokowanymi na dwóch przestronnych pokładach, mający zasięg 15 300 km (8300 mil morskich). Po prawie siedmiu latach od wejścia do eksploatacji flota A380 wykonuje codziennie ponad 170 komercyjnych lotów, obsługując ponad dwa miliony pasażerów w miesiącu.

Dzięki pojemności od 400 do ponad 800 miejsc na pokładzie samolot A380 jest kluczowym rozwiązaniem dla transportu lotniczego zgodnym z koncepcją zrównoważonego rozwoju, gdyż pozwala uzyskać więcej za mniej: rozładowuje nadmierny ruch na ruchliwych lotniskach dzięki temu, że przewozi większą liczbę pasażerów bez dodatkowych rejsów i po znacznie niższym koszcie.

Poprzedni największy samolot, Boeing 747-400, spala 22 procent więcej paliwa na miejsce pasażerskie niż A380, dzięki czemu ten ostatni pozwala operatorom proporcjonalnie zwiększyć przepustowość bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Nawet najnowszy model oparty na 747, czyli 747-8, spala 14 proc. więcej paliwa na miejsce pasażerskie niż A380. Z kolei dwusilnikowy 777-300ER zużywa 13 proc. więcej paliwa na miejsce w porównaniu do A380. W przeliczeniu na liczbę pasażerów (i uwzględniając ten sam poziom wygody i porównywalną konfigurację kabiny pasażerskiej) koszt eksploatacji 777-300ER jest większy o 20 procent w porównaniu z A380.

A380 wyróżniają także znakomite osiągi. W porównaniu z 747-400, A380 oferuje zasięg większy o 2 400 km, wymaga 17 proc. krótszej drogi do startu i 11 proc. krótszej drogi do lądowania. Ponadto A380 oferuje nie tylko wyższą o 1 200 m początkową wysokość przelotową niż 747 (10 500 m a 9 300 m), ale jego prędkość schodzenia do lądowania jest także niższa o 37 km/h. Z kolei w porównaniu z modelem 747-8i A380 charakteryzuje się dłuższym zasięgiem o 2 040 km i ulepszonymi parametrami w zakresie startu, lądowania i wznoszenia.

A380 spełnia również oczekiwania pod względem emisji hałasu – będzie to w najbliższej przyszłości najcichszy samolot dalekodystansowy, generujący o połowę mniej hałasu przy starcie niż 747-400 oraz trzy- lub czterokrotnie mniej hałasu przy lądowaniu, przewożąc jednocześnie 40% więcej pasażerów. Dane te zostały udokumentowane w raportach dotyczących pomiaru poziomu hałasu kilku lotnisk.

Przy najniższym poziomie zużycia paliwa na miejsce A380 pozwala liniom lotniczym znacząco ograniczyć wpływ na środowisko naturalne pod względem emisji CO2. W skrócie – A380 oferuje najwygodniejszą, najcichszą, najbardziej wydajną i innowacyjną kabinę, najniższy poziom zużycia paliwa oraz najniższy koszt na miejsce pasażerskie, a także najniższy poziom hałasu spośród wszystkich dużych samolotów. Samolot wyposażony jest w najnowsze technologie i posiada certyfikat zgodności z najnowszymi standardami. Wyróżnia się znakomitymi osiągami oraz wysokim potencjałem rozwoju całej rodziny samolotów. Jest też niezwykle popularnym modelem wśród pasażerów, dzięki czemu uzyskuje wyższe wskaźniki obłożenia i przynosi wyższe przychody, co daje z kolei większą rentowność.