17. Noc Muzeów. Będą się działy rzeczy niezwykłe

Muzeum
Muzeum
Fot. Unsplash

W sobotnie popołudnie, w ramach Nocy Muzeów, na stołeczne ulice wyjadą zabytkowe tramwaje, a wśród nich wagon, który woził naszych przodków już na początku XX wieku. Nie zabraknie także zabytkowych autobusów z czerwonym Chaussonem na czele.

W sobotę, 15 maja – po rocznej przerwie spowodowanej pandemią – odbędzie się 17. Noc Muzeów. W tym roku weźmie w niej udział 180 placówek, które zaproszą do swoich siedzib, na wspólne spacery z kulturą na świeżym powietrzu oraz na wydarzenia on-line. W tę wyjątkową noc na stołecznych ulicach nie może także zabraknąć zabytkowych tramwajów i autobusów. Organizatorzy parad zabytkowych tramwajów i autobusów – m.st. Warszawa, Tramwaje Warszawskie i Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej – tak zaplanowali ich trasy, aby spotkały się na pl. Wileńskim i pojazdy wspólnie przejechały mostem Śląsko-Dąbrowskim do pl. Bankowego.

Przejażdżka tramwajem sprzed 115 lat

Festiwal tramwajów rozpocznie się o godz. 18.00 przejazdem zabytkowych pojazdów na trasie: PL. NARUTOWICZA – Grójecka – pl. A. Zawiszy – Al. Jerozolimskie – most Józefa Poniatowskiego – rondo J. Waszyngtona – al. Zieleniecka – J. Zamoyskiego – Targowa – pl. Wileński – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności”– pl. Bankowy – Marszałkowska – pl. Konstytucji – pl. Zbawiciela – Nowowiejska – L. Krzywickiego – Filtrowa – PL. NARUTOWICZA.

Po paradzie, ok. godz. 20.00 zabytkowe tramwaje oraz wagony specjalne – laboratorium i techniczne, staną na pl. G. Narutowicza, gdzie będzie można je oglądać do godz. 23.00.

Będzie to okazja do „powrotu do przeszłości” i przejażdżki lub obejrzenia zabytkowych wagonów typu: A – najstarszego w zbiorach Tramwajów Warszawskich; K – nazywanych „berlinkami”, ponieważ w czasie II wojny światowej kursowały w Berlinie, a po jej zakończeniu do lat 70. XX w. w Warszawie; Lw i N – obecnych w Warszawie do końca lat 60. XX w.; 13N – potocznie określanych „parówkami”, które „służbę” w Warszawie pełniły do 2012 r. oraz 105N – nazywanych, z powodu dużych okien, „szklarniami” lub „akwariami”. Tramwajową „wystawę” umilą występy Orkiestry Dętej Tramwajów Warszawskich.

Najstarszy w tym doborowym towarzystwie będzie tramwaj typu A o numerze taborowym 43. Pochodzi z partii pierwszych 130 elektrowozów zamówionych w 1905 r. Tramwaje tego typu były eksploatowane w Warszawie do końca 1957 r. Większość skasowano, a kilka trafiło do Gorzowa Wielkopolskiego i Elbląga. Wagon, który będzie dostępny na Nocy Muzeów odrestaurowano w 1958 r. z okazji 50. rocznicy elektryfikacji warszawskich tramwajów. Kolejne lata przyniosły mniej lub bardziej udane remonty i przebudowy. Ostatecznie jednak na początku XXI w. Tramwajom Warszawskim udało się odrestaurować wagon i przywrócić mu wygląd, z najdrobniejszymi detalami, z początku XX w.

Wystawa zabytkowych tramwajów na pl. G. Narutowicza będzie dostępna dla wszystkich chętnych, ale w tym samym czasie w pojeździe będzie mogła przebywać ograniczona liczba osób. Przypominamy o konieczności zasłaniania ust i nosa oraz zachowywaniu dystansu.

Liczba miejsc w pojazdach podczas parady będzie ograniczona. Wejściówki będzie można wygrać w konkursie, o którym będziemy informować na profilu FB Tramwajów Warszawskich. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie noc-muzeow.tw.waw.pl

Autobus czerwony przez ulice mego miasta mknie

Początek parady zabytkowych autobusów zaplanowano na godz. 18.15. Pojazdy przejadą trasę: PL. DEFILAD – Marszałkowska – rondo R. Dmowskiego – Al. Jerozolimskie – rondo Czterdziestolatka – al. Jana Pawła II – rondo ONZ – rondo Zgrupowania AK „Radosław” – Z. Słomińskiego – most Gdański – S. Starzyńskiego – Szwedzka – al. „Solidarności” – most Śląsko-Dąbrowski – pl. Bankowy – Marszałkowska – PL. DEFILAD.

Po tym, jak autobusy wrócą na pl. Defilad, ok. godz. 19.45, zostaną udostępnione do zwiedzania i będzie można je oglądać do godz. 23.00.
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej podstawi m.in.: Chaussona AH 48, Jelcze 272MEX i 043 – nazywane „ogórkami”, Jelcza PR110, Jelcza 080, Jelcza 120MM/1, Ikarusa 260.04, Ikarusa 280 oraz Jelcza M121. Wśród zabytkowych autobusów, które przejadą ulicami Warszawy, a później zaparkują na pl. Defilad najdłuższą historią może poszczycić się Chausson AH 48, który „pamięta” lata 50. XX w.

W powojennej Warszawie brakowało wszystkiego, w tym pojazdów komunikacji zbiorowej. Tuż po II wojnie światowej po stolicy jeździły amerykańskie ciężarówki z demobilu, do których z czasem dołączyły tramwaje i trolejbusy podarowane przez Związek Radziecki. W lipcu 1947 r. przybyła do Warszawy pierwsza partia francuskich autobusów Chausson APH 47. Kursowały one w stolicy do końca lat 60 XX w. Model, który będziemy mieli okazję podziwiać podczas Nocy Muzeów odpowiada warszawskim autobusom z dostaw z lat 1947-1949. Wyprodukowano go dla armii belgijskiej, gdzie „służył” kilkanaście lat, a kolejnych kilkanaście spędził na belgijskiej prowincji. Warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej kupił go w 2007 r. Pojazd – aby nadać mu wygląd, jak najbardziej zbliżony do tego z połowy XX w. – wymagał ogromnego nakładu pracy. Remont rozpoczął się w 2011 roku i trwał dwa lata.

Wystawa zabytkowych autobusów na pl. Defilad będzie dostępna dla wszystkich chętnych, ale w tym samym czasie w pojeździe będzie mogła przebywać ograniczona liczba osób. Przypominamy o konieczności zasłaniania ust i nosa oraz zachowywaniu dystansu.

Liczba miejsc w pojazdach podczas parady będzie ograniczona. Wejściówki będzie można wygrać w konkursie. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie nocmuzeow.se.pl

Szczegółowe informacje o 17. Nocy Muzeów są dostępne są tutaj>>


BBA Transport System

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.