Polska papryka – kolorowa i zdrowa

Papryka

Papryka

Kojarzy się z kolorową jesienią: intensywnie czerwona, żółta, pomarańczowa, czy biała, (a raczej kremowa), ale także – zielona. Papryka, w produkcji której jesteśmy potęgą.

Według danych Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczpospolitej Polskiej, w Polsce produkuje się ponad 100 tys. ton papryki w różnych odmianach i kolorach, przede wszystkim na południu Mazowsza, w rejonach Radomia, skąd pochodzi 85% ogólnopolskich zbiorów.

Zrzeszenie Producentów Papryki przygotuje właśnie  pierwszą kampanią promującą polską paprykę z radomskiego zagłębi. „Wszystkie smaki i kolory papryki”, tak będzie się nazywała kampania, realizowana dzięki wsparciu ze środków finansowych Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, przy wykorzystaniu znaku graficznego „Polska Smakuje”.

Celem kampanii jest pokazanie, jaką jesteśmy potęgą w uprawie tego warzywa, ale także – przekonanie Polaków do walorów smakowych i zdrowotnych papryki. Chociaż patrząc na zainteresowanie stoiskami z papryką na bazarach oraz półki z w supermarketach wydaje się, że coraz więcej osób jest już przekonanych do jej wartości.

Papryka ma niezwykle dużo wartościowych składników. To jedno z najlepszych źródeł witaminy C. Może nam także dostarczyć witaminy B6, witamin: K, E, A oraz potasu, magnezu i wielu innych minerałów. Ze względu na dużą ilość antyoksydantów warto ją używać w kuchni: w diecie w chorobach serca, w diecie przeciwmiażdżycowej, przy wysokim poziomie cholesterolu, czy – dla poprawy odporności. Dzięki niej skóra i włosy będą wyglądać ładnie. Ponieważ jest niskokaloryczna, zawiera także sporo błonnika, może być znakomitym składnikiem diet dla osób odchudzających się. Szczególnie wskazana jest tutaj zwłaszcza ostra papryka, zawierająca kapsaicynę, wspomagająca proces utraty wagi.

Na Węgrzech, w Rumunii czy Bułgarii papryka należy do tradycji, bez niej nie obejdzie się żadna pani domu, ale także w polskiej kuchni jest coraz więcej dań, przygotowywanych na jej bazie. Oprócz leczo, które ma swoje korzenie raczej w krajach południowych, coraz częściej robimy nadziewaną paprykę, różne zapiekanki z udziałem papryki, czy też – kolorowe surówki.

Papryka jest znakomitym składnikiem różnych mieszanek warzywnych, także – duszonych. W dietach łatwostrawnych szczególnie wskazana jest papryka biała, która jest tylko w jesieni, ponieważ ma delikatniejszą skórkę.

Niektórzy niezbyt lubią paprykę ze względu na dosyć twardą skórę pozostałych gatunków słodkich rodzajów w papryki, ale i na to jest sposób: można paprykę upiec w piekarniku, a wtedy łatwo ściągnie się z niej skórę. Z pieczonej papryki można zrobić pyszną, kolorową sałatkę, krojąc ją tylko w paski i skrapiając oliwą oraz cytryną. Najlepiej użyć kilku papryki w kilku kolorach, wtedy sałatka będzie wyglądała pięknie, ponieważ po upieczeniu papryka nie traci swoich barw.

Ada Kostrz-Kostecka
www.zdrowezycie.edu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *