Nowe autobusy na gaz

Już wkrótce w Warszawskim Transporcie Publicznym zadebiutują 18-metrowe autobusy o napędzie gazowym wyprodukowane przez Solarisa. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał umowę z firmą Arriva na obsługę komunikacyjną 54 takimi pojazdami.

To kolejny kontrakt ZTM zwiększający liczbę niskoemisyjnych autobusów jeżdżących w stolicy. Zarząd Transportu Miejskiego, realizując politykę czystego powietrza, w przetargach, w których biorą udział prywatni operatorzy, premiuje autobusy z alternatywnym napędem. Podjęte przez ZTM w ostatnich latach działania doprowadziły do kompleksowej wymiany floty pojazdów prywatnych operatorów autobusowych. Duże inwestycje w tej sferze realizują także Miejskie Zakłady Autobusowe.

Zawarta dziś umowa obejmuje świadczenie usług przewozowych 50 autobusami Solaris Urbino 18 CNG oraz zapewnienie czterech takich pojazdów rezerwowych. Warta 291 mln zł umowa została podpisana na 8 lat. Rocznie autobusy będą wykonywały łącznie ok. 4 mln wozokilometrów. Po rozpoczęciu realizacji tego kontraktu, Arriva z flotą 142 pojazdów będzie drugim największym prywatnym operatorem autobusowym w Warszawie. Gazowe 18-metrowe autobusy marki Solaris w ramach podpisanej dziś umowy będą wozić pasażerów od września.

Zaoferowane przez przewoźnika przegubowe Solaris Urbino 18 CNG wyposażone są w szereg ekologicznych rozwiązań gwarantujących niską emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Napędzane są sprężonym gazem ziemnym, magazynowanym w umieszczonych na dachu pojazdu butlach o łącznej pojemności 1700 litrów. Silnik każdego z tych autobusów spełnia restrykcyjną unijną normę emisji Euro VI. Autobusy na gaz są także wyraźnie cichsze od klasycznych diesli.

– Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilności w stolicy. Opowiadamy się za jak najszerszym wykorzystywaniem ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w Warszawie i w całej aglomeracji. Cieszy nas to, że kolejne ponad 50 nowych autobusów na stołecznych ulicach będzie wykorzystywać napęd gazowy – powiedziała Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

– Podpisana dziś umowa to nasz trzeci kontrakt na komunikację miejską w Warszawie. To duża satysfakcja, że możemy być częścią warszawskiego systemu komunikacji i świadczyć coraz więcej usług dla mieszkańców Warszawy. Ogromnie cieszy też fakt, że autobusy, które wyjadą na ulice Warszawy, mają ekologiczny napęd. – zaznaczył Piotr Halupczok, prezes Grupy Arriva w Polsce.

W gazowcu Arrivy pasażerowie będą mogli skorzystać z 39 miejsc siedzących. Solaris wyposażył te autobusy w rozbudowany pakiet systemów elektronicznych, obejmujący m.in. informację głosową, stały monitoring wnętrza i otoczenia pojazdu, system zliczania pasażerów i łączność alarmową kierowcy. Pojazdy te posiadają również automaty biletowe i klimatyzację.

Jak zawsze w przypadku przetargów na obsługę komunikacyjną organizowanych przez ZTM, aby podpisać kontrakt, operator musiał spełnić szereg wymogów. Chodziło zarówno o posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego niezbędnego dla utrzymania pojazdów, jak i zapewnienie kierowców o odpowiednich kwalifikacjach. Chodzi tutaj o znajomość języka polskiego przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1), znajomość układu komunikacyjnego, topografii Warszawy i okolic oraz przepisów porządkowych i taryfowych. ZTM wymagał także od operatora, aby jego pracownicy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.

Warto podkreślić, że już dziś w Warszawie jeździ ponad 160 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 64 na gaz. Łącznie z 54 gazowcami firmy Arriva będzie ich więc prawie 220. Wkrótce takich pojazdów będzie jeszcze więcej. Na ulice Warszawy wyjechały również autobusy gazowe marki MAN z zakupionej partii aż 110 takich wozów w ramach kontraktu z Miejskimi Zakładami Autobusowymi.

(ZTM)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *