Gigantyczna sieć kolejowa ma połączyć centralne lotnisko z największymi miastami

Tory kolejowe

Tory kolejoweOk. 40 mld zł będzie potrzebne na rozbudowę sieci kolejowej, która będzie przebiegała przez Centralny Port Komunikacyjny – powiedział w środę PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że kwota ta nie wchodzi w projekt realizacji CPK, który według szacunków ma kosztować ok. 35 mld zł.

– Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 mld zł. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z finansowania unijnego – prace przygotowawcze z tej perspektywy, a realizacja z kolejnych – powiedział PAP wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawiał informację na temat stopnia zaawansowania prac przygotowawczych i planów finansowych zabezpieczających realizację inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Przekazał, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono podejście koncepcyjne oraz ramowy zakres niezbędnych inwestycji kolejowych dla relacji: Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg.

Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów, CPK – Gdańsk.”Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z faktu, że rzeczywiście, jak dotąd są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 km czy 43 km nowych torów” – powiedział. Jak dodał, „to są kompetencje, które trzeba zgromadzić w podmiocie i z nich korzystać”.

Wiceminister przekazał, że w koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny na podstawie analizy wskaźnikowej dokonano oszacowania kosztów programu inwestycyjnego CPK, na który w pierwszym etapie powinno być zagwarantowane finansowanie w wysokości do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację komponentu lotniczego, 8-9 mld zł na komponent kolejowy, co od samego początku oznaczało nowe połączenie Warszawa-Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, oraz 7 mld zł na realizację infrastruktury drogowej.

źródło: www.kurier.pap.pl
foto: PAP / T.Waszczuk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *