Dress-code: stosownie do okazji

Etykieta w biznesie

W ostatnich latach obserwuję znaczące rozluźnienie ustalonych zasad ubioru oficjalnego czyli dress-code. Być może bierze się to z kreowania nowych trendów modowych przez ekscentrycznych stylistów, celebrytów i blogerów, może z większej dostępności na rynku niestandardowych elementów garderoby, może wreszcie z pragnienia bycia zauważonym w tłumie innych osób.

Dress-code

Niestety modny stój nie oznacza stroju eleganckiego, a kontrastowe zestawienia kolorów i ekstrawaganckie dodatki nie służą tworzeniu profesjonalnego wizerunku. Zbyt wyszczuplone garnitury, kolorowe buty i skarpetki w najróżniejsze wzorki nie dodają panom ani atrakcyjności, ani nie budują ich pozycji zawodowej. Warto tutaj przypomnieć zasadę, że „mniej często znaczy więcej”.

Znajomość dress-code to przede wszystkim umiejętność dostosowania swojego ubioru do okazji. Ponieważ klasyczny dress-code dotyczy sytuacji oficjalnych, przede wszystkim zawodowych i częściowo towarzyskich, stosujemy się do niego wtedy, gdy reprezentujemy firmę lub instytucję na zewnątrz oraz kiedy bierzemy udział w ceremonii, uroczystości lub innej sytuacji formalnej. Zasadniczo wyróżniamy pięć podstawowych stylów ubioru oficjalnego. Podaję nazwy międzynarodowe oraz ich polskie odpowiedniki: business casual (strój sportowy koordynowany), business formal (strój spacerowy), dark suit nazywany także semi-formal (strój wizytowy), black tie (smoking) i white tie (frak).

Podczas spotkań zawodowych odpowiedni strój buduje nie tylko nasz osobisty wizerunek, ale także wizerunek instytucji i firmy, którą reprezentujemy. Zbyt nonszalanckie podejście do ubioru pracownika instytucji publicznej, finansowej, czy poważnego przedsiębiorstwa rzutuje negatywnie nie tylko na niego samego, ale na całą instytucję lub firmę, oferowane przez nią usługi i produkty oraz zmniejsza zaufanie jej klientów. Przedstawiciel handlowy w rozchełstanej koszuli i brudnych butach nie zyska zaufania nowych klientów i nie zwiększy obrotów w firmie.

Z drugiej strony, strój w którym uczestniczymy w ceremonii czy uroczystości firmowej lub prywatnej, takiej jak gala, ślub, przyjęcie okolicznościowe, spotkanie towarzyskie, organizowane w restauracji czy w prywatnym domu, wyraża nasz stosunek do gospodarza i celebrowanego wydarzenia. Przyjście w dżinsach i swetrze na urodzinową kolację lub na ślub znajomych jest co najmniej niegrzeczne.

Strój elegancki i właściwy do okazji wyraża nasz szacunek, strój zaniedbany i nieadekwatny może być odebrany nie tylko jako brak szacunku ale nawet celowa zniewaga. Dlatego warto wiedzieć, jaki strój wybrać i jak go umiejętnie skomponować. Zestawienie jego wszystkich elementów w jedną spójną całość to sztuka wymagająca nie tylko wiedzy teoretycznej ale także praktyki.

W następnej części opiszę dokładnie przytoczone style ubioru oficjalnego i powiem jakie mają zastosowanie.

Zainteresowane osoby i firmy zapraszam do udziału w szkoleniach Etykieta w Biznesie z Elementami Protokołu Dyplomatycznego, podczas których poruszam nie tylko kwestie dress-code ale przede wszystkim właściwej komunikacji w biznesie.

Paweł Grotowski


Autor jest byłym pracownikiem KPRM i MSZ, prowadzącym obecnie szkolenia i konsultacje z Etykiety Biznesie i Protokołu Dyplomatycznego dla instytucji publicznych oraz biznesu.

Firmy i przedsiębiorców zainteresowanych pogłębieniem swojej wiedzy na temat Etykiety w Biznesie zapraszamy do kontaktu: protokol.szkolenia@wp.pl

 


Zapraszamy na szkolenie „Etykieta w biznesie z elementami protokołu dyplomatycznego”

Uczestnicy szkolenia poszerzają zasób swoich kompetencji miękkich, niezbędnych w komunikacji interpersonalnej, pracy zespołowej, czy realizacji projektów międzyinstytucjonalnych. Nabywają pewności siebie w relacjach służbowych i oficjalnych, co przekłada się na bardziej efektywną pracę, organizację spotkań i wizyt na najwyższym szczeblu z udziałem krajowych i zagranicznych gości. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwalają na szybką i właściwą reakcję w niespodziewanych sytuacjach, umiejętne adoptowanie się do nowych okoliczności, zdobywanie nowych znajomości zawodowych oraz przede wszystkim budowę pozytywnego zewnętrznego wizerunku instytucji w relacjach krajowych i zagranicznych.

Więcej informacji znajdą Państwo tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *