Dieta DASH: najlepsza dla zdrowych i chorych szefów

Dieta DASH

Dieta DASH

Dieta DASH, niezbyt znana, była tworzona przede wszystkim z myślą o chorych na nadciśnienie. Ale obecnie jest uznawana za najzdrowszą dietę świata.

DASH (z ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension) – faktycznie może skutecznie obniżyć ciśnienie, czyli – jest szczególnie wskazana dla menedżerów i przedsiębiorców, bo wśród nich nadciśnienie oraz inne choroby serca i układu krwionośnego, to częsty problem. Dieta jest dobra jest także, między innymi, dla diabetyków, osób z wysokim poziomem cholesterolu. Czyli, znowu, choroby popularne wśród osób zarządzających, decydujących o codziennym życiu firmy oraz jej przyszłości. Rekomendowana także w profilaktyce osteoporozy, dla seniorów, czy osób odchudzających się, chociaż dla nich – przy pewnym ograniczeniu ilościowym. Z czasem uznano ją za najzdrowszą, zdrowszą od preferowanej niegdyś diety śródziemnomorskiej.

W diecie DASH podstawą jest ograniczenie produktów wysokoprzetworzonych, na korzyść produktów jak najmniej przetworzonych. Wskazane jest ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, soli – którą zastępuje się ziołami, dlatego wycofujemy z codziennego menu tłuste mięsa, wędliny, konserwy mięsne i rybne ( dużo soli), Bardzo ograniczony jest cukier, eliminuje się produkty spożywcze z białej mąki: białe bułeczki, gotowe ciasta i ciasteczka, chipsy. Wskazany chleb z mąki z grubego przemiału, częściej na stole pojawiają się ryby, oleje roślinne powinny w znacznej mierze zastąpić tłuszcz zwierzęcy, chociaż nie eliminujemy całkowicie masła. Generalnie jest to dieta niskotłuszczowa. Natomiast w menu jest dużo różnych warzyw, owoców, orzechów, grochu i fasoli. Dużo pijemy, zwłaszcza wody mineralnej, ale ograniczamy mocne napoje: kawę herbatę. Powinno się także wyeliminować alkohol, zwłaszcza wysokoprocentowy.

Dzięki takiej diecie zaopatrujemy organizm w niezbędną ilość witamin, minerałów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika.

Obok jakości ważna jest też ilość i sposób spożywanych pokarmów. Twórcy diety zalecają kilka posiłków dziennie, zależnych jeszcze od tego, ile spożywamy kalorii.

Liczba porcji produktów ( dieta dla 1600 kcal/ dzień oraz 2000 kcal/dzień)

Dieta DASH

W Internecie pojawiają się różne dane dotyczące diety DASH ( zwłaszcza chodzi o liczbę porcji). Ja podaję na podstawie materiałów ze szkolenia specjalistycznego dla dietetyków ,Katowice, luty 2018, opracowanie „ Proces starzenia się a żywienie – ujęcie dietetyczne”, Justyna Siwiela-Tomaszczyk.

Więcej informacji na temat tej diety można znaleźć na moim blogu, post: http://zdrowezycie.edu.pl/?cat=24

Ada Kostrz-Kostecka
www.zdrowezycie.edu.pl

foto: iStock

ITB Berlin 2020

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *