CopyCamp 2015: międzynarodowa konferencja o przyszłości prawa autorskiego

4 listopada w warszawskiej Kinotece ekspertki i eksperci reprezentujący instytucje kultury i media, artystki, naukowcy, prawniczki, politycy i aktywistki już po raz czwarty będą dyskutować o przyszłości prawa regulującego obieg dóbr kultury w internecie oraz o jego wpływie na komunikację online, system edukacji, rozwój twórczości czy nowe technologie.

 

„Debata o prawach autorskich w mediach najczęściej przypomina slapstickową komedię: opłaceni przez przemysł, odziani w dobre garnitury prawnicy wykrzykują sobie w twarz komunały jednocześnie usiłując dokopać adwersarzowi pod stołem. Tylko czekasz, aż zaczną rzucać tortami. Jesteśmy dumni z tego, że na CopyCampie doświadczamy rozmowy rzeczowej i merytorycznej. Skupiamy się na społecznych skutkach istnienia monopoli intelektualnych i zastanawiamy się, jak rozsądnie rozwiązywać problemy społeczeństwa informacyjnego. Krzykiem nie rozwiążemy żadnego z istotnych problemów, a mamy ich mnóstwo: fatalne zabezpieczenia społeczne twórców, niewydolne i zmienne rynki, przerzucenie odpowiedzialności za naruszenia na obywateli z jednoczesną monopolizacją zysków w rękach kilku globalnych graczy, penalizacja normalnych zachowań komunikacyjnych, wykorzystywanie praw wyłącznych jako narzędzia transferu zysków do rajów podatkowych, ograniczenia wolności słowa dla twórców wykorzystujących zakorzenione w kulturze utwory. Jest o czym rozmawiać” – mówi Jarosław Lipszyc, prezes fundacji Nowoczesna Polska.

 

Gościem głównym konferencji będzie Lev Manovich, artysta wizualny i krytyk nowych mediów, autor książki „Język nowych mediów”, w której czytamy: „Tak jak prasa w XIV wieku i fotografia w wieku XIX zrewolucjonizowały rozwój ówczesnej kultury i społeczeństwa, dzisiaj jesteśmy w centrum rewolucji nowych mediów – obserwujemy efekt zapośredniczenia wszystkich form komunikacji, produkcji, dystrybucji kultury przez komputery”. Wystąpienie Manovicha będzie poświęcone tematowi wykorzystania analizy i wizualizacji danych kulturowych do identyfikacji trendów kulturowych w społeczeństwie cyfrowym.

 

W konferencji weźmie udział 450 uczestników i uczestniczek oraz 60 specjalistek i praktyków z całego świata, którzy będą mieli 10 minut na zaprezentowanie swoich poglądów. Zaplanowany jest także warsztat poświęcony zarządzaniu prawami autorskimi w XXI wieku. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na stronie konferencji, gdzie znajduje się szczegółowy program i formularze rejestracyjne (wstęp jest bezpłatny): http://copycamp.pl/. Konferencji towarzyszy premiera książki Marcina Wilkowskiego pt. „Historia wynagradzania twórczości”.

 

Wydarzenie jest objęte honorowym patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, Newsweek Polska, ngo.pl, Dziennik Internautów, Visegrad Insight, ResPublica Nowa, Notes na 6 Tygodni, Nowy Obywatel, Portal Prawa IT.

 

Konferencja CopyCamp jest częścią projektu „Przyszłość prawa autorskiego” prowadzonego przez Fundację Nowoczesna Polska. Partnerami strategicznymi wydarzenia są: ZIPSEE „Cyfrowa Polska” oraz Google. Partnerzy: Communia International Association, Koalicja Otwartej Edukacji, Centrum Cyfrowe.


Silk Road Poland